Шеф готвач Петър Янков

Петър Янков е собственик и шеф готвач на ресторант „Petrus“, намиращ се в София. Преди малко повече от година ресторантът отваря врати, за да може всеки посетител да се наслади на авторската кухня, която Петър приготвя с много любов и внимание. Това е място за ценители на добрата храна и приятната обстановка.

„Petrus“ разполага със зимна и лятна градина, както и няколко тематични зали, всяка носеща своя дух и различно усещане: „Шоу кукинг зала“, „Суши бар“, „Музикална зала“, „VIP зала“, „Домашна зала с детски кът“ и „Детска зала“.

Създаването на ресторант „Petrus” – сбъднатата мечта на шеф Петър Янков.

Петър Янков: Винаги ме питат какво ме е вдъхновило да създам собствен ресторант? Истината е, че всеки готвач си има „една меча“ и тя е рано или късно да отвори собствен ресторант, такава беше и моята мечта, когато станах шеф готвач още на 22 години. Ресторантьорите са готвачи. Ако пък ресторантьора е извън въпросния обсег т.е. той не е готвач, задължително неговият шеф готвач започва с 1% до 15% участие, които във времето растат докато се стигне до 50% дялово участие. След това шеф готвачът изкупува акциите от собственика, който първоначално е разработил този бизнес т.е. при всички положения готвачът става собственик на ресторант – това е световна практика. Нещата се случват по този начин, защото единствено готвачът знае как правилно да управлява един ресторант. Центърът на един ресторант е кухнята!

Как се става добър ресторантьор?

Петър Янков.: Качество, това е единственото нещо! Има достатъчно много хора, които държат на качеството, не на количеството. За съжаление българинът все още не е готов за Мишлен – това е най-високото качество, като максимумът е три звезди. Ние в България не сме готови за това. Сигурно има готвачи, които биха могли да се занимават с Мишлен, но публиката на България не е такава. Затова успешният ресторант трябва да бъде ресторантът с качество, доверие и честност.

Три са нещата, които ние слагаме на пиедестал, защото аз държа изключително много на качеството на продуктите и като цяло качеството на кухнята. Ние не можем да си позволим да правим компромиси с всичко това, защото не ни интересува печалбарството. Държим изключително много на нашия персонал и отношението му към клиента, защото не е грешно да сгрешиш – грешиш, извиняваш се и казваш каква е истината.

Каква кухня предлагате на клиентите си и коя приготвяте с удоволствие?

П.Я.: Кухнята ни се гради на познатите ни продукти, пречупени през призмата на „Petrus”. Тя е изключително авторска. Тук всяко едно ястие носи духа на нашия ресторант. През зимния период в нашата кухня обикновено приготвяме позабравените български ястия, като използваме добре познатите на българина подправки, съчетани по наш вкус – резултатът е впечатляващ. Приготвям с удоволствие ястия за гостите на ресторанта, тъй като всички рецепти са претърпели своите промени, за да бъдат по нашия вкус и да отразяват вижданията ни за вкусна храна.

Какви са вашите виждания и как смятате да сте все по-успешни във времето?

П.Я.: Не смея да твърдя, че „Petrus” е най-доброто място, най-добрата кухня или, най-добрия сервиз или каквото и да било най-добро. В момента ние пишем нашата история. На 14.11.2015г. станахме на една година, затова се стремим след време името „Petrus” да се асоциира с нашата работа и да бъде емблема на нещо, което сме сътворили. За нас е важно хората сами да кажат какво е „Petrus“ за тях и защо искат да с хранят тук. Това е много по-важно. Да имаш 100% доволни клиенти е абсурдно, звучи божествено, но не е реално, а ние сме реалисти, знаем какво можем и го предлагаме, от тук насетне клиентите са тези, които оценяват работата ни.

Вие сте много добри в кухнята, ние в рекламата, общото между нас е, че сме педанти в работата си. Какви са впечатленията Ви от рекламна агенция Медия Дизайн?

Петър Янков.: Рекламна агенция Медия Дизайн е фирмата, която цялостно се занимава с изработката на нашите реклами и никога не бих я сменил, ако те не променят моето мнение естествено. Доволен съм най-вече от спазените срокове и качеството на изработените реклами. Медия Дизайн е всичко, което мога да си пожелая от една рекламна агенция и цената, която ще платя за това – те го заслужават!

Препоръчвам рекламната агенция на всички, които се интересуват от изработка на външна реклама. За мен това е фирмата, с която ще си сътрудничим и при изработка на реклама за бъдещите ни обекти.

Наближава Никулден, бихте ли споделили някоя вкусна рецепта за нашите читатели?

П.Я.: Разбира се, ще дам рецептата си за пълнен шаран, която приготвям за моите близки и приятели, става много вкусно, ето какво ще Ви е необходимо:

  • 1 шаран (гол или с люспи)

За плънката:

  • говежда кайма; 100 гр. масло; 30 гр. лук; 20 гр. чесън; 20 гр. целина; 300 гр. обелен домат; 1 морков; букет от 2/4 магданоз, 1/4 копър и 1/4 мента; 1 щипка захар; 3 щипки сол; черен пипер; 150 мл. бяло вино; 200 гр. кашкавал; 100 гр. натрошени печени ядки; 1/2 лимон

Начин на приготвяне:

Шаранът се изчиства отвън, след което се разрязва от към гърба (това е важно, тъй като по този начин се отваря повече място за плънката). Овкусява се със сол и пипер.

Морковът, лукът и чесънът се нарязват на много ситно и запържат в маслото, като 2 минути след това се добавя и каймата. Започваме да запържваме и прибавяме и настърганата целина. Добавяме букетът от магданоз, копър и мента, също и обеленият домат, нарязан на малки кубчета, щипка захар и около 3 щипки сол, малко черен пипер и около 150 мл. бяло вино. Оставяме на къкри докато изври по-голямата част от течността и остане хомогенен сос. Когато сместа е готова, махаме от котлона и настъргваме 200 гр. кашкавал, след което прибавяме 100 гр. натрошени печени ядки (по избор), всичко се разбърква добре и плънката е готова. Пълним шарана и слагаме по един резен лимон между плънката, зашиваме внимателно шарана и го увиваме целия във фолио, слагаме в тавичка с два пръста вода. Печем на 220° за около 50 минути.